...
Frps Bård Hoksrud mener det er farligere å være bilist i Norge enn i Sverige. Foto: Vidar Ruud, ANB

– Tryggere å være bilist i Sverige

Frps Bård Hoksrud mener det er farligere å være bilist i Norge sammenlignet med nabolandet Sverige.

Bjørn Erik Dahl, ANB E-post
Publisert 09.08.2012 kl 07:01 Oppdatert 09.08.2012 kl 07:20

Tips ein venn på e-post:

www.sognavis.no Sjå alle bilar





– Foreløpige tall viser at Norge igjen sakker akterut sammenlignet med Sverige når det gjelder antall personer som mister livet i trafikken, i forhold til folketallet, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Til sammen 81 personer mistet livet på norske veier i første halvår 2012. Dette var to færre enn første halvår i fjor. I Sverige var nedgangen større, fra 151 til 127 trafikkdrepte.

– Dette viser med all tydelighet at trafikksikkerhetsarbeidet må intensiveres ytterligere og at det går for sent. I år ferdigstilles kun 11 kilometer motorvei og 17 kilometer med midtdelere i Norge, noe som er altfor lite. Til sammenligning bygger Sverige over 200 kilometer møtefri vei i år og det har de gjort hvert år i mange år, sier Hoksrud, som også er 2. nestleder i transportkomiteen på Stortinget.

– Vi må derfor sørge for å bevilge mer penger til å bygge veier som reduserer antall ulykker, og ikke minst i størst mulig grad forhindrer at folk blir hardt skadd og drept i trafikken, legger han til.

Organisasjonen Nei til Frontkollisjoner konstaterer at det i første halvår har omkommet 34 personer i frontkollisjoner på svenske veier, mot 42 på norske veier.

– Justert for folketallet er det nå nesten 75 prosent større sjanse for å omkomme på norske veier i en frontkollisjon enn på svenske. Tallet viser helt klart at svenske myndigheter har tatt sin del av nullvisjonen på alvor når det gjelder å sikre veimiljøet mot menneskelige feil, sier daglig leder i Nei til Frontkollisjoner, Geirr Tangstad-Holdal.

Organisasjonen peker på at det i 2006 omkom 65 personer i frontkollisjoner mellom januar og juni i Sverige, mens de i år altså har redusert antallet omkomne til 34 personer.

– I mellomtiden har de bygd ut og sikret over 1.300 kilometer med vei, sier Tangstad-Holdal.

Færre dør i trafikken

Men det går uansett riktig vei med antall trafikkdrepte, sett år for år, og også for sommermånedene i år. Totalt 170 drepte i 2011-trafikken er 38 færre enn i 2010. I 1950 mistet 133 livet, mens både vegtrafikken og dødsulykkene økte markant til 1970 da det omkom 560 mennesker i trafikken. De siste 40 årene har nedgangen vært jevnt nedadgående – fram til fjorårets 170, som er det laveste siden 1953 med sine 163 drepte.

Foreløpige tall viser dessuten at 26 personer mistet livet i trafikken i juni og juli. Dette er langt færre enn i 2010 og 2011. I samme periode i 2010 og 2011 omkom henholdsvis 57 og 37 personer i trafikken. (ANB)

com.sun.jersey.api.container.MappableContainerException: freemarker.core.InvalidReferenceException: The following has evaluated to null or missing: ==> data.properties['visiolink_epages_publication_name'] [in template "components/global/footer/all.ftl" at line 31, column 62] Tip: If the failing expression is known to be legally null/missing, either specify a default value with myOptionalVar!myDefault, or use <#if myOptionalVar??>when-present<#else>when-missing. (These only cover the last step of the expression; to cover the whole expression, use parenthessis: (myOptionVar.foo)!myDefault, (myOptionVar.foo)?? The failing instruction: ==> ${data.properties["visiolink_epages_p... [in template "components/global/footer/all.ftl" at line 31, column 60]